kvinnedagenFormiddagen den 8.mars, altså Kvinnedagen i går, ble denne hilsningen til Kollektivets kvinnelige fans lagt ut på Facebook.

Som administrator til en fanside på FB har man endel verktøy til rådighet som viser hvor mange som ser poster man legger ut, ulik statistikk over de besøkende og sånn. Og noen poster er nødvendigvis mer populære enn andre. Noen sees stort sett bare av de som abonnerer på siden, mens andre deles videre og spres langt utover de drøye 1200 personene som har trykket «Liker».

Denne tegninga slo alle rekorder.

Etter tre timer var den delt 100 ganger, og sett av totalt 8000 personer. Og ved kvinnedagens slutt, altså rett før dette innlegget på Kollektivet.no ble publisert, var tegninga delt 200 ganger og sett av over … 22600 personer!

Ganske imponerende.

Og det interessante er at det kun er knapt halvparten av de som liker siden som faktisk har sett posten i nyhetsstrømmen sin. De aller fleste som har sett denne er folk som kanskje ikke kjenner Kollektivet i det hele tatt. Akkurat dette er egentlig et veldig godt eksempel på den policyen som Facebook innførte for en tid tilbake: Vil du nå alle som liker siden din, må du betale for det. Det er ikke nok at de har trykket «Liker».

Vil du i tillegg nå alle vennene til de som liker siden din, må du betale enda mer. Og så videre.

Men isteden ble tegninga altså delt av 200 personer, og denne utilsiktede virale markedsføringen sørget altså for at et femsifret antal mennesker fikk et glimt av Grys blide åsyn.

Hadde vært kult om endel av dem også plukket opp et Kollektivet-blad.